datormissbrukDatamissbruk

Datamissbruk? Vi söker balans mellan dataspelandet och allt annat som hör livet till.

Denna text är ett sammandrag från boken När vi släpper kontrollen av Patrik Wincent

När vi spelar dataspel får vi en omedelbar bekräftelse eftersom de är uppbyggda så att vi får en regelbunden och fantastisk bekräftelse i form av nya nivåer, flera liv, fler poäng osv.

När vi blir bekräftade får vi omedvetet ofta en liten kick. Spelaren vet att det finns mer bekräftelse att hämta om man bara lägger någon timme till, lite mer tid på spelet.

Nästa bekräftelse ger en kick och bara runt hörnet finns mer bekräftelse att hämta.

Alla är i behov av bekräftelse

Vi vill känna oss behövda, viktiga, delaktiga och vi vill vara omtyckta. Vi mår bra när föräldrar bekräftar när vi har gjort ett bra jobb.

När vi inte kan bekräfta oss själva, alltså när vi inte kan känna oss bra och värdefulla på egen hand, letar vi bekräftelse från andra, från vår omgivning. Ju mer vi kan bekräfta oss själva, desto mindre letar vi efter bekräftelse utifrån, och ju mindre vi själva känner att vi duger desto mer måste vi få höra det ifrån andra.

Ett barn har ofta svårare för att bekräfta sig själv än vad vuxna har.

Det hör till puberteten och tonåren att ifrågasätta sig själv, söka sin egen identitet och väg i livet är ofta förknippat med känslor av att man inte känner sig så duktig som man kanske tycker att man borde eller skulle vilja vara. Alltså känslan av egenvärde kan vara lite låg, jag kan inte bekräfta mig själv så bra. Samtidigt behöver jag och längtar jag efter bekräftelsen.

I spelet är jag någon

Den vacklande självbilden jag har försvinner, har jag för min omgivning varit osynlig eller mindre populär blir jag i spelet någon att räkna med. Jag lyckas med mina utmaningar och uppdrag. Jag uppskattas av mina medspelare, jag värderas högt, Jag har en hel värld framför mig där jag får bekräftelse, omedelbart!

Rekommendationer

Någon typ av rekommendationer som ges: 1-2 tim per dag oavsett om det är på mobilen, en dator eller platta.

Riskbruk = spelar upp till 5 timmar per dag (här minskar intressen för andra aktiviteter, mindre tid på läxor, ingen lust med fotbollsträning osv.)

Missbruk= fysiska problem uppenbarar sig. Huvudvärk, blir arg och väldigt irriterad om han inte får spela i den utsträckning som han anser att han behöver. Det blir svårare att koncentrera sig, svårare att sova och nu avskärmar sig spelaren från att umgås med kompisar, får sämre betyg o börjar visa att han inte alls har lust eller tid, att gå till skolan.

Beroende (men det finns inte som diagnos i Sverige) = olika kriterier, om en individ uppfyller minst tre av dessa, under en och samma tolvmånadersperiod kan man kalla det för beroende.

Kriterier som Ökad tolerans, Abstinens, Större mängd alkohol, Misslyckade försök att begränsa eller kontrollera bruket, Viktiga aktiviteter överges.

Bästa hjälpen

  • Den som spelar måste lära sig att ta sitt eget ansvar. Som förälder, berätta om konsekvenserna för barnet, ta hjälp av en lärare han har förtroende för. Ta hjälp av skolan. Förklara hur mycket som hänger på att läxor blir gjorda och att betygen håller. Kräv inte att barnet ska prestera bäst i klassen. Säg att det viktigaste är att göra sina läxor tillräckligt bra.
  • Erbjud din hjälp. Föreslå att han kommer till dig eller till en annan förälder om han får problem. Om det gäller ett barn som inte alls är i närheten av ett s.k riskbruk kan det vara ett ypperligt tillfälle för att tidsbestämma saker och ting att säga att spelandet kommer efter det att läxorna är gjorda och kontrollerade.
  • Hjälp barnet att behålla övriga fritidsaktiviteter. Berätta om fördelarna för kroppen med rörelse och aktivitet, möjligen kan du villkora spelandet och säga att spel är okej under förutsättning att tex fotbollsträningarna fortsätter.
  • Familjens regler kan bestå i att mat alltid äts vid köks- eller matbordet. Det gäller alla.
  • Om barnet har spelat hela natten och inte orkar gå till skolan har spelandet förmodligen gått för långt. Bästa hjälpen är att låta barnet ta konsekvenserna själv, ringa själv till skolan och meddela att man är sen tex.
  • Beroende på hur gammalt barnet är, är det förmodligen snart dags att ta ansvar för att tvätta sina egna kläder och städa sitt rum. Ett barn som får lära sig det får också lära sig att ta ansvar tidigt.
  • Sätt stopp för om han vill hoppa av skolan. Slåss för att han inte ska sluta skolan. Har ni kommit hit så har spelandet gått för långt. Det är dags att få hjälp och TA hjälp. Ingen av oss klarar allt. Som förälder be om hjälp är en styrka.

 

Hjälp till barnet som spelar ett par timmar per dag

Förebyggande hjälp: Sätt gärna upp regler redan nu för hur lång tid det är okej för er att spela dataspel. Ju tidigare vi börjar, desto lättare är det att hålla fast vid reglerna när barnet blir äldre.

 

Hjälp till barnet som spelar fem eller flera timmar per dag

Sätt upp regler för hur mycket tid som får användas till spelandet. Om han blir jättearg, skriker och kastar saker omkring sig, härda ut en liten stund. Om beteendet fortsätter kanske du faktiskt står framför ett barn som håller på att utveckla ett missbruk. Kanske.

Hjälp inte det här barnet på ”fel” sätt. Det här barnet kommer bara att komma längre in i omfattningen av sitt spelande om du serverar mat vid datorn, om du ringer till skolan när han inte kommer upp ur sängen, om du städar hans rum. Nu är det dags att sätta ner foten. Du vill ju ditt barns bästa.

 

Hjälp till ett barn som spelar tvångsmässigt

Det här barnet behöver kanske en sådan sorts hjälp som man som förälder inte mäktar med att ge men det finns hjälp att få. En terapeut eller ett behandlingsprogram som specialiserat sig på barn och ungdomar som spelar för mycket skulle kunna vara en hjälp. Det kan vara ett sommarläger med ledare som har specialiserat sig på en behandling av missbruks- och beteenderelaterade problem. För ett sådant här barn handlar det om att få honom ifrån sin begränsade och isolerande dataspelsmiljö och på en ny plats ”tvingas” uppleva verkligheten.

 

Så vad behövs

Vi behöver kontrakt, regler och samtal

Kontrakt ska fyllas med:

  • Regler – vad gäller?
  • Antal speltimmar bl.a, Konsekvenser – Vad händer om reglerna inte följs?
  • Belöning – vilka belöningar utfaller när reglerna följs

Förslag på kontrakt och spelregler osv finns i boken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Riskbruk, missbruk eller beroende?

Förslag på kontrakt och spelregler osv finns i boken "När vi släpper kontrollen" av Patrik Wincent.

Känner du att ni behöver stöd o hjälp?

Kontakta oss redan idag för stöd i form av samtal

Kontakta oss nu